De tips – Ag Eenzaamheid

SUPPORTER VAN JOUW LEVEN

ENKELE TIPS TEGEN
EENZAAMHEID

Tijdens de lockdown heeft 100% van de Belgen een gebrek aan sociale interactie en een gevoel van isolement ervaren. Maar voor 46% van de Belgen die aan eenzaamheid lijden, blijft de lockdown duren. Gelukkig kan je helpen door hen een beetje van je tijd te schenken.

Scroll naar beneden om te ontdekken hoe je kan helpen
Zeg ‘goeiedag’ of ‘hallo’

In het jachtige stadsleven gebeurt het maar al te vaak dat we vergeten ‘hallo’ of ‘goeiedag’ te zeggen tegen onze buren. In de hal, in de lift of op de trap, gewoon buiten op straat, bij de kruidenier of aan de tramhalte … We lopen elkaar voorbij zonder een groet of een woord. Toch gebeurt er iets heel bijzonders zodra we elkaar beginnen te begroeten. Het is alsof je een deur openzet voor je buurt, voor je wijk, en voor je het weet verandert je blik op het leven. Soms kan een heel klein gebaar, zonder enige verplichting, zomaar een glimlach doen ontstaan. Probeer het en je zal verrast zijn. En jouw buren ook.

Varieer je activiteiten

In je eentje kunnen zijn, is vaak een teken van een goede mentale gezondheid. Het laat je toe om te weten waar je staat en om jezelf terug te vinden. Toch is het een goed idee om je activiteiten te variëren. Het is bijvoorbeeld niet gezond om een hele dag tv te kijken.

Identificeer je behoeften en bestrijd negativisme

Probeer niet toe te geven aan negativiteit
Het is belangrijk om de oorzaak van je eenzame gevoelens te achterhalen en daar iets aan te doen.
Betrap jij jezelf erop de dingen negatief te bekijken? Sta dan even stil bij de situatie en durf ook naar de positieve kant te kijken.

Slaap genoeg en eet gezond

Een slechte nachtrust heeft een negatieve impact op je humeur. Daardoor ontmoedig je anderen om contact met je op te nemen. Bovendien
kan vermoeidheid ervoor zorgen dat je jezelf afsluit.
Goede voeding helpt dan weer om je fit en gezond te voelen. Zo ben je goed in je vel en ga je gemakkelijker contact leggen met anderen.

Steek een handje toe

Kleine dingen doen zoals voor elkaar een vuilniszak buitenzetten, nu en dan de post uit de brievenbus halen, iets van de winkel meebrengen als je elkaar al wat beter kent … Het is een klein gebaar dat jou weinig moeite kost. Voor iemand die
zich eenzaam voelt daarentegen, kan het een wereld van verschil betekenen.

Wil je ook wat van je tijd schenken?

Aarzel niet om een vereniging te contacteren om te zien hoe jouw tijd hen kan helpen.

Een vereniging helpen
Luister even naar elkaar

Iemands isolement doorbreken, begint met een luisterend oor. Iemand even je aandacht geven, zonder vooroordelen, zonder dingen te forceren… Reik iemand de hand en laat die persoon naar je toekomen. Eenzaamheid heeft een vernietigende impact op iemands zelfbeeld: aarzel niet om je gesprekspartner meermaals te zeggen dat hij het verdient om gehoord te worden. Een klein gebaar, een blik, een glimlach… Door wat tijd vrij te maken, vergroot je iemands gevoel van eigenwaarde en help je hem uit zijn isolement te komen.

Vraag elkaar om hulp

Aarzel niet om elkaar om hulp te vragen. Dat is vaak niet alleen nodig, het is ook een prima aanleiding om het ijs te breken. Door iemand om hulp te vragen, breng je hem in beweging en geef je hem een actieve rol. Zoals in: “Zou je voor mij een postpakket in ontvangst willen nemen? Ik ben namelijk de hele dag op kantoor en kan niet opendoen voor de postbode. Je zou er mij een groot plezier mee doen!”.

Durf anderen te benaderen

Het lijkt gek maar veel mensen geven toe dat ze hun buren niet durven ‘lastigvallen’ – al is het maar om hallo te zeggen – uit angst om hen te storen of af te schrikken. En dat geldt in de twee richtingen: van een jongere ten opzichte van een oudere, en omgekeerd. De angst voor elkaar is wederzijds.

Wees lief voor jezelf

Het is een vicieuze cirkel: hoe meer jij jezelf isoleert, hoe lager je zelfbeeld… en omgekeerd. Daarom is het cruciaal dat je goed voor jezelf zorgt voor je met anderen contacten aanknoopt. Maak een lijstje van wat je fysiek en emotioneel plezier doet in je dagelijkse leven. Vergeet daarbij ook niet de kleine pleziertjes. En ga ermee aan de slag! Boost ook je zelfvertrouwen door al je positieve eigenschappen voor jezelf op een rijtje te zetten.

Wees geduldig

Iemand dwingen om uit zijn isolement te komen, is zelden een goed idee. Een persoon die zich eenzaam voelt, heeft motivatie nodig. Nodig hem uit om uit zijn schulp te komen en deel te nemen aan activiteiten. Laat je niet ontmoedigen als je uitnodiging wordt afgewezen. Geduldig zijn is dus de boodschap. Als iemand volgens jou erg diep zit in zijn vereenzaming, dan kan je voorstellen om erover te praten met een arts.

Word elkaars ‘hoeder’

Wees alert. Het is belangrijk om oog te hebben voor je omgeving. Merk je op dat er mensen in jouw buurt of kennissenkring eenzaam zijn of erg geïsoleerd leven, vraag jezelf af hoe je kan helpen. Wat is de concrete behoefte van deze mensen? Onderschat nooit de kracht van empathie!

“Veel van mijn patiënten waren zo vereenzaamd dat ze het noorden helemaal kwijt waren. Gek genoeg volstaat vaak een klein duwtje in de rug of een degelijke ondersteuning om hen weer op het goede pad te brengen.”

Zoé Dewinter, klinisch psycholoog